Nevoia de schimbare în administrarea afacerilor
Primul pas în abordarea privind managementul schimbării, este acela de a accepta schimbarea, prin adoptarea unei atitudini proactive la toate modificările și transformările ce vor urma, pentru a atinge obiectivul dorit. Acest proces impune ieșirea din zona de confort al oricărui individ, prin asumarea unor riscuri ce vor trebui depășite, dar adesea rezultatele pot fi surprinzătoare.
La nivel de organizație, schimbările sunt mult mai frecvente și de amploare, fiind acceptate cu mai multă deschidere de către membrii acesteia, pentru a răspunde adecvat cerințelor mediului în care își desfășoară activitatea. De aceea, există o preocupare permanentă pentru proiectarea și implementarea schimbărilor, cu scopul de creștere a flexibilității și a capacității de adaptare la cerințele impuse. Modificările ce survin în variabilele endogene și exogene ce influențează activitatea organizației, determină anumite schimbări ce trebuie adoptate în cadrul acesteia. Schimbările diferă de la o organizație la alta și se manifestă cu o complexitate diferită în funcție de dimensiunea și forma de organizare. Acest proces, poate cuprinde reproiectarea proceselor de afaceri și manageriale, elaborarea unei noi strategii sau reorganizarea unui grup sau departament.
Metodologiile utilizate în managementul schimbării, nu sunt universale pentru toate organizațiile, dar se pot identifica anumite tehnici și instrumente, care pot fi adaptate în funcție de situație. Alegerea va fi realizată de către echipa de conducere, ce poate apela la serviciile externe ale unui specialist, cu scopul de a operaționaliza schimbările propuse și a atinge starea dorită pentru organizație. Pentru gestionarea procesului de schimbare, echipa de conducere va adopta o abordare de tip nou, ce va implica toți membrii interesați și în special liderii, obiectivul organizației devenind obiectivul individual al fiecărui membru al echipei.
Această abordare trebuie să fie integrată în toate acțiunile întreprinse pentru derularea programului, reprezentând o direcție strategică ce ar trebui atinsă într-un interval de timp propus.
Managerii și liderii organizației, trebuie să ofere un exemplu de asumare a schimbărilor, în fața celorlalți membrii, să acționeze pentru accelerarea procesului și reducerea forțelor care se opun, sau chiar să transforme aceste forțe, într-un element care face presiune pentru schimbare.
Autor articol: Matei Marian – Consultant în management și dezvoltarea afacerilor


Lasă un răspuns