Afaceri de vânzare sau achiziții - Consultanță - Recrutare Personal

Soluții manageriale de criză pentru IMM-uri

Abordarea acestei teme este necesară în acest context, când traversăm o perioadă dificilă și incertă din punct de vedere, economic, social, politic și managerial. După cum putem observa, în economia românească influențele crizei sunt diferite, unde unele sectoare se dezvoltă și identifică oportunități, iar altele sunt afectate major, până la punctul de a dispărea.
Economia de piață actuală necesită concentrarea pe previziune, dinamism și flexibilitate în derularea proceselor de management. Totodată, folosirea metodelor și tehnicilor moderne sunt necesare și chiar vitale, având o contribuție la orientarea eforturilor în direcția creșterii performanței și competitivității. Această abordare este valabilă pentru firmele mari, dar cu prioritate pentru întreprinderile de tip IMM, care sunt nevoite să se transforme în organizații adaptive, deschise schimbării. Realizarea unui astfel de proces, se poate realiza de către conducerea superioară a firmei, sau cu ajutorul unui consultant în management ce va oferi sfaturi și recomandări în acest sens.


Așadar, pentru orice specialist în management este o provocare să găsească soluții manageriale de depășire a crizei pentru o firmă, cu atât mai mult să identifice noi oportunități ce pot fi valorificate și să elaboreze un plan de adaptare la noua economie digitală. Traversarea acestei perioade se poate realiza, doar cu implicarea activă al întreprinzătorilor și managerilor, care cunosc organizația cel mai bine și pot ajuta la implementarea schimbărilor.

Problemele identificate cu care se poate confrunta o firmă în situații de criză, le voi expune succint în continuare:

  • degradarea situației economice și financiare a societății, manifestându-se prin diminuarea lichidităților, scăderea cifrei de afaceri, întârzieri la plata obligațiilor fiscale, furnizorilor și salariilor pentru angajați;
  • reducerea volumului de producție, al vânzării și aprovizionării cu materii prime și materiale;
  • pierderea unor piețe de desfacere a comercializării produselor sau al unui client important pentru firmă;
  • creșterea stocurilor de produse finite, ce generează cheltuieli de depozitare și blocarea de resurse financiare;
  • degradarea imaginii firmei pe piața în care activează și scăderea cotei de piață;
  • pierderea unor angajați cheie, care din cauza incertitudinii aleg să părăsească compania;
  • un climat organizațional tensionat, ce afectează munca și starea psihică a angajaților;
  • lipsa resurselor pentru investiții, tăierea bugetelor de promovare și sistarea programelor de training și perfecționare al personalului.

Complexitatea problemelor cu care se confruntă organizațiile în situații de criză, diferă în funcție de dimensiunea și specificul acestora, la fel și măsurile sau soluțiile aplicate pentru restabilirea echilibrului financiar, comercial sau managerial. Sistemul de management este o componentă cheie în gestionarea perioadelor de criză, având rolul de alegere și operaționalizare cu succes a celor mai corespunzătoare soluții pentru diminuarea efectelor crizei. Elaborarea setului de soluții pentru gestionarea crizei apărute, poate fi realizată de managerii de vârf ai organizației, întreprinzătorul sau un specialist consultant în management.

Soluțiile posibile sunt diverse și specifice pentru fiecare organizație în parte și poate consta în diverse acțiuni, cum ar fi:

  • Restructurarea organizațională globală sau parțială;
  • Reproiectarea unor procese de afaceri din cadrul întreprinderii;
  • Reproiectarea managementului întreprinderii;
  • Vânzarea unor active pentru asigurarea de lichidități financiare;
  • Externalizarea unor servicii ce pot reduce costurile operaționale;
  • Concedieri individuale sau colective.

Fiecare dintre soluțiile prezentate mai sus, au un impact și complexitate crescută asupra întreprinderii. Pentru aplicarea acestor soluții sunt necesari manageri competenți ce dețin cunoștințe în managementul schimbării sau de preferat ar fi consultanți în management, ce au misiunea de a pregăti organizația să adopte măsurile necesare și mai ales să diminueze rezistența la schimbare din partea personalului.
Toate aceste măsuri au ca obiectiv redresarea organizației și readucerea echilibrului, prin îmbunătățirea indicatorilor de performanță și obținerea avantajului competitiv.

Autor articol: Matei Marian – Consultant în management și dezvoltarea afacerilor

https://consultantafaceri.ro/

Despre autor

Lasă un răspuns

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *